poniedziałek, 5 czerwca 2023

Zabawy muzyczno - rytmiczne wg koncepcji Carla Orffa (elementy) / działania diagnostyczne

Zabawy muzyczne wg koncepcji Carla Orffa rozwijają  poczucie rytmu i słuchu muzycznego. Dziś wykorzystaliśmy elementy tej metody do zajęć porannych. Bawiliśmy się słowami i wyliczankami, wystukiwaliśmy rytm do słów, wyszukiwaliśmy słów do rytmu (ależ było przy tym śmiechu!)

i zmienialiśmy dynamikę wyliczanek. Do zabawy wykorzystaliśmy niekonwencjonalnej pomocy

 - drewnianych młoteczków, które uatrakcyjniły zajęcia i w pełni zaangażowały dzieci. Dla dzieci to była zabawa, a dla nauczyciela okazja do obserwacji pedagogicznej.

Cel zabawy: działania diagnostyczne pod kątem koordynacji wzrokowo - ruchowej, orientacji przestrzennej - góra, dół,  poczucia rytmu, percepcji słuchowej, pamięci słuchowej, reagowania na polecenia, umiejętności nazywania kolorów, liczenia. 




Karty pracy: obserwacja pedagogiczna pod kątem poprawności chwytu pisarskiego, rozumienia 
i słuchania poleceń, umiejętności kolorowania, nazywania kolorów, rysowania linii, domykania linii, porządkowania miejsca pracy.





Zabawy na świeżym powietrzu: obserwacja pedagogiczna pod kątem: samodzielności w czynnościach samoobsługowych w szatni, samodzielności w podejmowaniu decyzji ( w co chcę się bawić?), sprawności fizycznej, motorycznej, podejmowania wspólnych zabaw, komunikowania potrzeb związanych z zabawą i z przebywaniem z innymi osobami, przestrzeganiem zasad zgodnej zabawy, reagowaniem na polecenia nauczyciela: "zbiórka", "ustawiamy się w pary".